chiudi
Francesco Paolo Campione

Francesco Paolo Campione

Francesco Paolo Campione (1964) insegna Antropologia culturale all’Università degli Studi dell’Insubria (Como e Varese, dal 2001) ed è direttore del Museo delle Culture di Lugano dal 2005. Si è sempre occupato di antropologia dell’arte, di museologia e di gestione di organizzazioni che operano in campo culturale, alternando le attività di ricerca con l’insegnamento accademico e la direzione d’istituti culturali e musei.
Fra i suoi maggiori scritti riguardanti l’Esotismo e il Primitivismo nell’arte moderna ricordiamo i volumi La maschera e l’uomo / Mask and Man. L’opera fotografica di Flor Garduño (Pagliai Polistampa, 1999), Ethnopassion. La collezione d’arte etnica di Peggy Guggenheim (Mazzotta, 2008), Serge Brignoni. 1902-2002. Artista e collezionista. Il viaggio silenzioso (Silvana, 2013), Kandinsky. L’artista come sciamano (Giunti, 2014), Jamini Roy. From Tradition to Modernity. The Kumar Collection (Silvana, 2015), La Scuola di Yokohama. La fotografia nel Giappone dell’Ottocento (Giunti, 2015 / Billedkunstkolernes forlag, 2016), Je suis l’autre. Giacometti, Picasso e gli altri. Il Primitivismo nella scultura del Novecento (Electa, 2018), Novecento primitivo (Electa, 2019).

Francesco Paolo Campione (b. 1964) teaches Cultural Anthropology at the University of Insubria (Como, Italy, since 2001) and he is the Director of the Museo delle Culture (Lugano, Switzerland, since 2005).
For thirty years he has worked within the fields of the Anthropology of Art, the Museum Studies, and the Management of Cultural Organizations, alternating his researches with the academic activities and the direction of cultural institutions and museums. He has conducted field works in Bali and Laos. He has been the curator of more than eighty permanent and temporary art exhibitions in different countries. He has published 16 monographs, 20 art catalogues and more than 110 essays and articles on scientific journals and in volumes edited by other authors.
Operating in the management of cultural organizations, he has conceived and experimented modern systems based on middle and long-term planning, on the organic interaction with the territories and on the development of international nets to share and to promote different activities. He also worked as a consultant to institutions and local governments in Italy and Switzerland.

Libri a cura di Francesco Paolo Campione